Ogłoszone przez Polregio postępowanie przetargowe na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych zostało unieważnione. Jedyna oferta, złożona przez Cargounit, znacząco przewyższyła kosztorys zamawiającego. W zasadzie ze stuprocentową pewnością można powiedzieć, że chodziło tu o jednostki elektryczne 14WE. Przewoźnik ogłosił już nowy przetarg. Pojazdy posłużyłyby do realizacji przewozów w Małopolsce.
W połowie kwietnia informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o ogłoszonym przez Polregio przetargu na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przegląd dokumentacji przetargowej wskazuje, że jedynymi pojazdami spełniającymi wymagania kontrolowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu przewoźnika regionalnego są jednostki elektryczne 14WE. Głównym użytkownikiem tych pojazdów była w przeszłości Szybka Kolej Miejska w Warszawie, która zakupiła łącznie 8 sztuk. Jeden pojazd, tzw. “pociąg papieski”, należy do Polregio. W późniejszym czasie 6 spośród 8 posiadanych przez stołeczną SKM składów trafiło do nowych właścicieli – Industrial Division (obecnie Cargounit) i Kolei Śląskich.
Wydaje się, że nie jest to przypadek –
o planach sprzedaży jednostek 14WE przez Cargounit pisaliśmy już w ubiegłym roku. Ta sama spółka złożyła też zgodnie z oczekiwaniami jedyną ofertę w rzeczonym przetargu. Został on jednak unieważniony. Oferta została bowiem wyceniona na kwotę znacząco przekraczającą budżet zamawiającego, tj. blisko 12 mln zł w ujęciu brutto, podczas gdy Polregio chciało przeznaczyć na zakup wyraźnie poniżej 9 mln zł brutto. Jak dowiedzieliśmy się od jednego z naszych rozmówców, Polregio chciało pozyskać używane EZT właśnie z myślą o obsłudze połączeń w województwie małopolskim.
Największym problemem Polregio (dawniej Przewozów Regionalnych) jest niewątpliwie bardzo przestarzały park taborowy.
W ciągu najbliższych kilku lat spółka, która wciąż nie ma żadnego realistycznego dużego programu wymiany taboru (o zabezpieczonym finansowaniu już nawet nie wspominając), będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów. Ich średni wiek wynosi dziś 41 lat. Bez pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik może być zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej. Ratunkiem będzie mógł być wyłącznie nowy tabor zakupiony przez samorządy wojewódzkie. Można sobie wyobrazić, że w jakiejś mierze możliwa byłaby poprawa efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, jednak trudno tu oczekiwać jakichś cudów.
Dziś w odniesieniu do nowego taboru Polregio przymierza się do zakupu… czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jest to oczywiście kropla w morzu potrzeb. Miałyby one zostać pozyskane ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, natomiast dostawę nastąpiłaby “mniej niż za trzy lata”. Byłby to jednocześnie pierwszy zakup nowego taboru przez Polregio w obecnej dekadzie… Sytuacja nie przedstawia się zatem optymistycznie, zwłaszcza że w poprzedniej Polregio kupiło "aż" 7 nowych jednostek elektrycznych. Także w odniesieniu do taboru używanego zakupy Polregio, mówiąc eufemistycznie, nie powalają na kolana w zakresie skali.
Dodajmy, że po ogłoszeniu przez samorząd województwa zachodniopomorskiego przetargu na sprzedaż 6 zmodernizowanych EZT serii EN57AL wyższą cenę aniżeli Polregio zaoferowały Koleje Małopolskie,
zyskując tym samym dodatkowe pojazdy, umożliwiające utrzymanie oferty przewozowej na czas kumulacji napraw okresowych nowoczesnych EZT. Przyszłość Polregio nie przedstawia się zatem w optymistycznych barwach, zwłaszcza w odniesieniu województw, których samorządowe władze nie są zainteresowane inwestycjami taborowymi na większą skalę. Należy tu wymienić zwłaszcza województwa podlaskie i warmińsko-mazurskie, w przypadku których trudno z drugiej strony mówić o dobrej ofercie przewozowej (co jest i tak bardzo delikatnym ujęciem problemu).
AktualizacjaWobec unieważnienia kolejnego postępowania przetargowego na dostawę używanych EZT Polregio postanowiło ogłosić nowy przetarg, co wskazuje na dużą determinację, aby pozyskać te składy, jednakże w lepszej cenie. Zamawiający zakłada, że dostawy używanych jednostek elektrycznych miałyby zostać zrealizowane jeszcze w tym roku do końca października. Oferty w nowym przetargu będzie można składać do dnia 23 czerwca bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie ma nastąpić dwa kwadranse później. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena.
Polregio w nowym ogłoszeniu o zamówieniu potwierdziło, że dążenie do zakupu tych pojazdów związane jest z przewozami w Małopolsce. – Należy zwrócić uwagę na krytyczne znaczenie terminowe tego zakupu, w kontekście planowanego udziału w przyszłym postępowaniu przetargowym na świadczenie usług przewozowych w województwie małopolskim. Obowiązująca tam umowa PSC została zawarta na okres od 13 grudnia 2020 r. do 12 grudnia 2026 r. W związku z tym należy przyjąć, że rozpoczęcie nowego okresu obowiązywania umowy nastąpi już 13 grudnia 2026 r., a więc czasu na odpowiednie przygotowanie się do tego etapu pozostaje coraz mniej – czytamy.